12 مه 2023 - یک تحقیق جدید در ایتالیا نشان داد که دوربینAurora fundus  می تواند ابزار موثری برای غربالگری خط اول رتینوپاتی دیابتی بدون نیاز به قطره ی گشاد کننده ی مردمک باشد. نرم افزار هوش مصنوعی داخل این دوربین، ابزاری قابل اعتماد برای تشخیص خودکار وجود نشانه های رتینوپاتی دیابتی است، و بنابراین به عنوان یک منبع بالقوه در برنامه های غربالگری گسترده، قابل استفاده است.

نتایج این مطالعه در مجله Acta Diabetologica منتشر شد.

رتینوپاتی دیابتی، یکی از عوارض میکروواسکولار دیابت، و علت اصلی از دست دادن بینایی و نابینایی قابل پیشگیری در میان بزرگسالان در سن کار است. با افزایش موارد رتینوپاتی دیابتی، ضرورت اصلی غربالگری مناسب است. از این رو با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید، دستگاه‌های قابل حمل دستی برای تصویربرداری با کیفیت از شبکیه با دقت تشخیصی خوب در مقایسه با دوربین‌های رومیزی فوندوس، توسعه یافتند. یکی از این دستگاه ها، دوربین Optomed Aurora IQ است که با تجزیه و تحلیل تصویر خودکار می تواند رتینوپاتی را در مراحل اولیه تشخیص دهد. از این رو، محققان مطالعه‌ای را برای اعتبارسنجی الگوریتم یادگیری عمیق هوش مصنوعیSelena+ در دوربین دستیAurora fundus (ساخت Optomed در فنلاند) برای غربالگری خط اول در یک محیط واقعی انجام دادند.

یک مطالعه مشاهده ای مقطعی بر روی 256 چشم از 256 بیمار شامل بیماران دیابتی و غیر دیابتی انجام شد. هر بیمار 3 معاینه کامل فوندوس را با یک عکاسی فوندوس 50 درجه؛ سپس به روش ماکولا محور و غیر میدریاتیک، و سپس با قطره ی گشاد کننده ی مردمک، توسط متخصص شبکیه با تجربه دریافت کرد. تمامی تصاویر توسط یک اپراتور ماهر و توسط الگوریتم هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شدند. سپس تمام نتایج در هر سه روش با هم مقایسه شدند.

یافته های کلیدی:

· توافق 100% بین آنالیز فوندوس مبتنی بر اپراتور در میکروسکوپی زیستی و عکس‌های فوندوس وجود داشت.

· در تقریباً 121 نفر از 125 نفر (96.8٪) از بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، الگوریتمAI توانست علائمDR را شناسایی کند و در 122 از 126 بیمار غیر دیابتی (96.8٪) هیچ نشانه ای ازDR را شناسایی نکرد.

· این الگوریتم هوش مصنوعی حساسیت 96.8 درصد و ویژگی 96.8 درصد را نشان داد.

· ضریب تطابق کلی کا (95% CI) بین ارزیابی مبتنی بر هوش مصنوعی و بیومیکروسکوپی فوندوس 0.935 (0.891-0.979) بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که این مطالعه تطابق تقریباً کاملی را بین معاینه استاندارد چشمی و حساسیت الگوریتم هوش مصنوعی 96.8٪ و ویژگی 96.8٪ نشان داد بنابراین این دوربین مجهز به هوش مصنوعی می تواند در یک برنامه غربالگری خط اول رتینوپاتی دیابتی بدون استفاده از قطره چشمی میدریاتیک(گشاد کننده ی مردمک چشم)، مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/diabetic-retinopathy-can-be-effectively-screened-with-aurora-fundus-camera-111325